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About me...Helen/헬렌의 일상에서

2월 2일은 아기예수님의 성전 봉헌 축일(The Presentation of the Lord)/유래/예식

by Helen of Troy 2017. 2. 3.

 

 


Presentation of Jesus in the Temple

byGiovanni Bellini 



2월 2일은 아기예수님의 성전 봉헌(The Presentation of the Lord) 축일이다.

그래서 평소보다 일찌감치 축성할 초를 들고 평일 미사에 성가 봉사(cantor)를 하는

성 요셉 주교좌 성당으로 향했다.

평소보다 미사 중에 촛불 행진을 하면서 부르는 성가부터

다양한 성가를 소화해야하는 날이어서 다른때보다 긴장도 되고 설레이기도 했지만

축성된 초에 불을 밝히고 줄을 지어서 엄숙하게 미사가 되면서

평화와 잔잔한 기쁨이 배여 들었다.


국가와 종교는 달라도 오랫동안 종교 예식에

촛불이 늘 등장하기 마련인 걸 보면

촛불의 존재는 정결의식과

스스로 몸을 태워서 세상을 밝혀주는 희생

그리고 묵상과 통찰을 할 수 있게

분위기를 이끌어 주는 좋은 매체 역할을 해 준다는 것을

다시 한번 경험했다.


 Presentation of Christ in the Temple

Giotto di Bondone (지오또 디 본도네,Florentine painter, c 1267-1337). 

 

 


The Feast of the Presentation of the Lord


380년경에 에제리아 라는 여성이 예루살렘으로 순례길에 올라서 순례 기록이 담긴 일기를 썼는데,

그 순례여행에 대한 기록이 1887년에 발견되면서 당시의 전례와 신앙생활에 자세하게 알 수 있게 되었다.

그녀가 기록한 다양한 교회 전례 중 하나가 아기 예수의 탄생을 알리는

주의 공현 대축일(Epiphany)과 태어난지 40일 후인 2월 14일에

콘스탄틴 부활의 바실리카 성당으로 행진과 미사를 올리면서

유태인 회당에 아기 예수를 성전에 봉헌하는 행사를 기념하는 행진을 기록했다.

(모세 율법에 따르면, 산모는 해산한 후로 40일간은 정결하지 않다고 믿기에

해산 후 40일 후에 성전에 가서 사제 앞에서 희생 제물을 바치면서 정결예식을 거쳐야만

유대인의 모든 예식이나 예배에 참가할 수 있다.)


하지만 축일의 공식적인 이름은 아직 없었고, 대신 '주의 공현 대축일 후 40일째 되는 날'로 불리웠는데

그녀의 기록에 따르면, 당시의 예루살렘 교회는 (현재 동방교회도 )예수님의 탄생일을

주의 공현 대축일인 1월 5일에 기념했음을 알 수 있다.


이 축일은 5-6세기에 서방교회로 널리 퍼져 나갔으며,

서방교회에서 크리스마스를 12월 25일에 기념하기 때문에

성전 봉헌 날짜는 그로부터 40일 후인 2월 2일로 지정되어서 축일을 기념해 왔다.


8세기 초반에는 세르지우스 교황님이 촛불을 밝히고 행진을 하는 예식을 처음으로 시작해서

아기 예수님의 성전 봉헌 축일 기념 미사의 이름이 촛불미사(Candle Mass 에서 Candlemas)로

널리 알려졌다. 

제 2차 바티칸 공의회에서 캔들마스를 위해서,

가능한한 벌집에서 자연적으로 만들어진 왁스(beeswax)로 만든 초를 사용하라고 권장하고 있다.

신자들의 가정에서 가져 온 초나 성당에서 준비한 초들을 미사 전에 축성을 한 다음에

성전봉헌 축일 미사에서 성당 바깥에서 축성된 초에 불을 밝힌 초들을 손에 들고

Lumen ad revelationem(루카복음 2:32) 성가를 부르면서 성당 안으로 입장한다.

이 촛불행진은 아기 예수님이 성전에 처음으로 들어가심을 기념하는 예식이다.


원래 이 축일은 성모 마리아님이 성전에서 정결예식을 기념하는 축일인 마리아의 축일에서

바티칸 공의회에서 공식적으로 주님의 성전 봉헌 축일(The Presentation of the Lord)로 지정되었다. 





The Presentation of Jesus in the temple

Rogier Van der Weyden (로지에르 밴 웨이든)

St Columba Altarpiece c. 1455

Oil on oak panel, 138





  The Presentation of Jesus in the Temple.

Giotto di Bondone (Florentine painter, c 1267-1337).



  Presentation of the Virgin (Presentation of Mary in the Temple),

Titian c.1534/38




 Presentation of Jesus in the Temple

 Giovanni Bellini 1493.



 Presentation in the Temple 1605

Lodovico Carracci, (Italian painter 1555-1619),



 Presentation in the Temple 1453

Andrea Mantegna (Italian artist, 1431-1506)



by Guercino



 


Icon of the Fest of the Presentation



The Presentation of Jesus in the Temple, 1648.

Philippe de Champaigne 



 Presentation at the Temple 1433-34

Fra Angelico (Italian artist, 1387-1455)

 


 Presentation of Jesus in the Temple. 1440

Fra Angelico (Italian artist, 1387-1455)



  The Presentation of Christ in Temple

Giovanni di Paolo (Italian artist, 1398–1482).



 Presentation of Jesus in the Temple

Jan van Scorel (Dutch painter, 1495–1552)



 Presentation of Jesus in the Temple - 1529.

Romanino Girolamo (Italian artist, c 1484-ca 1559).



 The Presentation of Christ in the Temple 1556

Lorenzo Lotto (Italian artist, c.1480-1556)



 Presentation of Jesus in the Temple 1510

Vittore Carpaccio (Venetian artist, c.1460–15256),



 Presentation of Jesus in the Temple - 1529.

Romanino Girolamo (Italian artist, c 1484-ca 1559).

 

  



주님 성전 봉헌 축일의 복음

  Luke 2:22-40


 2:22 When the time came for their purification according to the law of Moses,

        they brought him up to Jerusalem to present him to the Lord

2:23 (as it is written in the law of the Lord,

       "Every firstborn male shall be designated as holy to the Lord"),

2:24 and they offered a sacrifice according to what is stated

      in the law of the Lord, "a pair of turtledoves or two young pigeons."

2:25 Now there was a man in Jerusalem whose name was Simeon;

      this man was righteous and devout, looking forward to the consolation of Israel,

      and the Holy Spirit rested on him.

2:26 It had been revealed to him by the Holy Spirit that he would not see death

      before he had seen the Lord's Messiah.

2:27 Guided by the Spirit, Simeon came into the temple;

      and when the parents brought in the child Jesus,

      to do for him what was customary under the law,

2:28 Simeon took him in his arms and praised God, saying,

2:29 "Master, now you are dismissing your servant in peace,

       according to your word;

2:30 for my eyes have seen your salvation,

2:31 which you have prepared in the presence of all peoples,

2:32 a light for revelation to the Gentiles and for glory to your people Israel."

2:33 And the child's father and mother were amazed at what was being said about him.

2:34 Then Simeon blessed them and said to his mother Mary,

"This child is destined for the falling and the rising of many in Israel,

and to be a sign that will be opposed

2:35 so that the inner thoughts of many will be revealed--

and a sword will pierce your own soul too."

2:36 There was also a prophet, Anna the daughter of Phanuel, of the tribe of Asher.

She was of a great age, having lived with her husband seven years after her marriage,

2:37 then as a widow to the age of eighty-four.

She never left the temple but worshiped there with fasting and prayer night and day.

2:38 At that moment she came, and began to praise God and to speak

about the child to all who were looking for the redemption of Jerusalem.

2:39 When they had finished everything required by the law of the Lord,

they returned to Galilee, to their own town of Nazareth.

2:40 The child grew and became strong, filled with wisdom;

and the favor of God was upon him.

 


 

Simeon's Song of Praise (1669)

Rembrandt's last painting