Last Light
Above the World Concert
2018년 11월 11일에 윈스피어 뮤직 센터에서
Remembrance Day와 Armistice Day
(세계 1차 대전 종전) 100주년을 기념하는
합창 공연 시작하기 직전에...
내가 25년간 활동해 온 RES 합창단의 2018-19 시즌 두번째 공연 무대가
2018년 11월 11일 오후에 열렸다.
이날은 특히 캐나다 '현충일' 에 해당하는 Remembrance Day와
세계 1차대전 휴전 100 주년을 기념하는 특별한 공연으로
공연 레퍼토리도 이 날에 걸맞게
1부에는 이 공연을 위해서 우리 합창단이 특별히 앨런 베버에게 의뢰해서 작곡된
'Last Light Above the World: A War Litany' 작품을,
2부에는 하이든이 작곡한 '전시의 미사'
'Missa in Tempore Belli(Mass in Time of War)작품이 연주되었다.
2018년 10월 20일 화요일 저녁
10월 30일 화요일 알버타 대학교 음대 빌딩에서 열린 합창단 연습에 참석한
해설자인 Victor 역과 Frances 역을 맡은
Timothy Anderson 씨와 Dawn Sadoway
베번씨의 작품은 보통 합창 작품과 달리
두명의 해설자가 전쟁의 아픔과 잔혹함을 묘사한 다수의 영시를
연주 중에 적절하게 낭독을 해서 작품의 완성도를 더 높여 주었다.
4명의 솔로 싱어들도 함께 연습을 했다.
왼쪽부터 테너 솔로 Caleb Nelson, 베이스 솔로 Michael Kurschat
소프라노 솔로 Jolaine Kerley와 메조 소프라노 Mairi-Irene McCormack
베번씨의 작품 이름인 Last Light Above the World: A War Litany 이 시사하듯이
Litany는 그리스어 'litaneia' 에서 유래된 단어로
리더가 누군가에게 호소 기도를 먼저 올리면,
군중들이 그 기도를 반복하거나, 그 기도에 응답하는 형식의 작품이다.
2018년 11월 6일 화요일 저녁
11월 6일 화요일 윈스피어 뮤직센터 무대에서
오케스트라와 함께 연습중에...
리타니 작품은 총 22부로 이루어졌으며,
19편의 전쟁과 관련된 영시와
레퀴엠 미사에 나오는 가사와 함께 조합되어서
아주 극적으로 완성된 작품이다.
11월 10일 토요일 Dress Rehearsal 무대에
4명의 솔로들과, 1차 대전 당시 복장을 한 두 해설자들
그리고 오케스트라 멤버들이 지켜 보는 가운데에
그리고 공연 1부에서 초연될
'Last Light Above the World: A War Litany' 작품의
작곡가 Allan Bevan 씨가 인사를 하고 있다.
연습 휴식 중에 'Loyal Edmonton Regiment Drum Corps' 소속
군인들이 공연 2부 초반에 연주된 드럼을 연습하고 있다.
공연 당일에는 1918년 11월 11일에
휴전을 알리는 Mons 오리지날 Bugle(트럼펫) 악기를
연주해서 군악대 멤버인 Private Skepple 씨가 같은 멜로디를 연주하면서
뜻깊은 공연 무대를 시작했다.
11월 11일 공연 당일날
11월 11일 일요일 오후 3시 반에 열린 합창공연 직전에
착석을 마친 오케스트라 단원들
2부에 공연된 하이든 작의 '전시의 미사곡'은
프랑스 군대가 오스트리아 제국을 침공하게 되면서
어수선하고 불안했던 즈음인 1796년에 작곡되었다.
이어서 RES 합창단 단원들의 착석을 마치고,
오케스트라는 조율을 하는 모습을
관객석에 앉은 막내딸이 셀폰으로 담아 주었다.
하이든의 미사작품은 캐톨릭 미사의 6개의 주요 기도문인
Kyrie(주여 우리를 우리를불쌍히 여기소서),
Gloria (대영광송), Credo(사도신경), Sanctus(거룩하시다),
Benedictus(베네딕투스)와 Agnus Dei(하느님의 어린양) 으로 이루어졌다.
그리고...
성황리에 마친 공연 후 가진 리셉션에서
소프라노 솔로 졸레인 양이 합창단원들과 담소를 하고...
메조 소프라노 마리 아이린과 해설자 티모시...
왼쪽부터 작곡가 베번 씨, 지휘자 랏츨라프 박사, 베이스 솔로 마이클,
소프라노 솔로 졸레인과 메조 소프라노 마리-아이린
하이든의 '전시의 미사곡' 전곡을 감상해 보세요.
MISSA IN TEMPORE BELLI, JOSEPH HAYDN
Los Angeles Chamber Choir's 2015 Summer Concert.
Walt Disney Concert Hall
Missa in Tempore Belli by Joseph Haydn
Conductor: Chung Uk Lee
Soloists
Soprano: Ellisa Johnston
Alto: Nike St. Clair
Tenor: Arnold Geis
Baritone: David Dong-Keun Kim
2018년 11월 8일 '에드먼튼 저널' 일간지에
합창단 공연과 관련해서 실린 기사 전문
Lasting light: Richard Eaton Singers
to celebrate Remembrance Day centenary at Winspear
At the 11th hour of the 11th day of the 11th month in 1918
a bugle played the Ceasefire call at Mons, Belgium.
That very same bugle, now known as the Mons Bugle,
will be played by Pte. Malcolm Skepple of the Loyal Edmonton Regiment,
alongside the Loyal Edmonton Regiment Drum Corps, to open the concert.
MARK MORRIS Updated: November 8, 2018
There is the sense of the end of an era in this year’s Remembrance celebrations.
It’s not just that it will be 100 years to the day since the end of the First World War:
somehow, the centenary changes our collective historical memory.
Something disappears in the immediacy of the event: psychologically,
things that happened over 100 years ago have a lot less resonance
than those that happened under 100 years ago.
All too soon, there will be no one still alive who was alive then.
Nevertheless, those events are not really so distant: there are very many in their sixties
and older whose grandparents fought in the ‘Great War’, and, of course,
Remembrance Day also remembers all those who have fought in our wars since.
All this is being celebrated in a major event by the Richard Eaton Singers,
one of Edmonton’s premiere choral societies, itself nearly seven decades old.
They are performing in the Winspear Centre on Remembrance Day itself (Nov. 11),
in a concert that opens with a direct connection to events a century ago.
At the 11th hour of the 11th day of the 11th month in 1918 a bugle played the Ceasefire call
at Mons, Belgium. That very same bugle, now known as the Mons Bugle, will be played
by Pte. Malcolm Skepple of the Loyal Edmonton Regiment,
alongside the Loyal Edmonton Regiment Drum Corps, to open the concert.
It will be followed by a new work, especially commissioned to remember the First World War
by the Richard Eaton Singers, Chorus Niagara, and the Orpheus Choir of Toronto.
The composer is the Canadian Allan Bevan, perhaps best known for his choral work
Nou Goth Sonne Under Wode, which the Metropolitan Chorus gave in Edmonton in 2016.
The new work, Last Light Above the World, was premiered in ontario last year
(on the anniversary of Vimy Ridge). The composer made some adjustments to the score
after hearing that premiere, and this performance is the first of the revised version.
It combines poetry from the First World War with Latin texts from the Requiem Mass.
If that combination sounds familiar from Britten’s War Requiem, there are no Wilfred Owen poems here.
Instead, the texts are by such writers as Rupert Brooke and Ford Maddox Ford,
and included is a setting of John McRae’s In Flanders Field.
In contrast to the Britten, Bevan uses a relatively small orchestra,
with no upper brass. He also incorporates two narrators, speaking texts by Rupert Brooke.
“Allan and me go back a long ways,” says conductor Leonard Ratzlaff.
Bevan did a masters in choral music at the University of Alberta,
and started composing works for university choirs that Ratzlaff was conducting.
The Richard Eaton Singers know his music, too: in 2016 they performed No Mortal Business,
commissioned from Bevan to celebrate the 400th anniversary of Shakespeare’s death.
Last Light Above the World is scored for two narrators, four soloists, chorus, and orchestra,
and Ratzlaff is very pleased that all are from the local Edmonton community.
Narrator Dawn Sadoway is the Head of Voice with the MacEwan Theatre Arts Program,
while narrator Timothy Anderson has not only worked with the Richard Eaton Singers before,
but also took part in the 2016 performance of Nou Goth Sonne Under Wode.
Soprano Jolaine Kerley sang in that Nou Goth Sonne Under Wode performance,
while tenor Caleb Nelson and baritone Michael Kurschat both sing with Pro Coro.
Mezzo-soprano Mairi-Irene McCormack, the youngest singer here,
is currently doing graduate studies at the University of Alberta.
Bevan describes the soloists as representing the restless spirits of the war dead,
who move easily between the world of the living and the dead.
The work, says Ratzlaff, has intensely dramatic moments, but is primarily meditative,
with sections of real beauty. “Allan has the distinctive ability to write lovely melodies.
There are some real challenges — he has specified some very slow tempi to bring out the beauty
in the longer lines. The choir has become really involved with the texts.
We think it’ll make a strong statement about the human loss.”
Last Light Above the World will be followed in the concert by Haydn’s famous Missa in tempore belli
(Mass in Time of War). The Austrian Empire was expecting invasion by French forces
(and a young and unknown general named Napoleon Bonaparte) when Haydn wrote it in 1796.
It is thus both a call to arms and a contemplation of war. “There are a couple of slower movements,”
explains Ratzlaff, “but at a couple of moments where you would swear he was swinging a beer as he wrote.”
Indeed, the ending of the Mass is both celebratory, confident perhaps of victory,
but also celebrates peace and joy in the lively final Dona nobis pacem,
a fitting ending to a concert that opens with that Mons Bugle call.
Allan Bevan will himself be at the concert,
and there is special pricing for members of the military and veterans.
PREVIEW
Richard Eaton Singers, Last Light Above the World
Conductor: Leonard Ratzlaff
Performers: Tim Anderson, Jolaine Kerley, Michael Kurschat, Mairi-Irene McCormack,
Caleb Nelson, Dawn Sadoway, Pte. Malcolm Skepple,
Richard Eaton Singers and Orchestra,
Winspear Centre
When: Sunday, Nov. 11, 3:30 p.m.
Tickets: $50, $25 for military/veterans, available at richardeatonsingers.com
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