본문 바로가기
  • Welcome to Wildrose Country
Arts/합창단 공연무대

The Planets by Gustav Holst

by Helen of Troy 2009. 5. 12.

 

 

지난 5월 8일과 9일에 에드몬톤 심포니 오케스트라의 정기 공연에

내가 활동하고 있는 합창단이 초청 되어서 아주 색다른 공연을 가졌습니다.

 

이번 공연의 테마는 신비한 우주와 astrology 로 2부에는

영국 작곡가인 구스타브 홀스트 작곡의 The Planets(혹성들)이

연주되었습니다.  태양계의 지구와 작곡 당시 아직 발견되지 않았던

Pluto를 제외한 일곱개의 혹성이 제목이 부쳐진 작품으로 홀스트의 곡중에 

제일 잘 알려진 곡입니다(특히 Jupiter(목성)).

 

이곡의  마지막 악장인 Neptune(해왕성)은 오케스트라와

여성 8부 합창으로 구성되어 있어서, 초청 된 우리 합창단의 여성 멤버들이

오케스트라와 함께 긴 곡의 끝을 멋지게 장식했습니다.

 

 

 공연 전날인 7일에 있었던 dress rehearsal 광경...

IMAX 영화처럼 무대 뒤에 설치된 커다란 스크린에 우주선들이 여러 혹성을

방문해서 담은 신비하고 멋진 우주의 모습들이 음악의 주제에 맞게

상영되고 있다. (어두운 곳에서 똑딱이로 급하게 찍었는데 나름 공연의 분위기와

맞딱뜨리는 효과가 있네요 ㅎㅎ)

 

 

청중들에게는 보이지 않게 이렇게 무대 뒤에 있는 복도에서

(지휘자 뒤편에 보이는 곳이 오케스트라가 연주하고 있는 무대이다)

우리 합창단원들이 천상의 목소리를 상상하면서 노래를 부르는 모습이다.

50분에 가까운 긴 곡에서

마지막 악장 중 단 4분간 정도의 연주양이지만

많은 청중들에게 환상적인 last impression을 남길 수 있어서

감동적인 공연이었습니다.

 

프로그램

 

 합창단원에게 주어진 두장의 티켓이 운좋게 당첨되어서

 남편과 큰딸이 다정하게 팔짱을 끼고 공연장에 나타났다.

Gustav Holst's The Planets

A Seven-Movement Suite


 

Perhaps Gustav Holst (1874-1934) was anticipating the controversy that would surround Pluto when he wrote his seven-movement suite entitled "The Planets." Though Pluto was discovered in 1930, Holst never updated his composition, leaving the suite with its original seven movements (Earth is not represented, either). Perhaps Holst desired to maintain the balance of seven, a number traditionally associated with perfection. But because Pluto's status as a planet has recently been questioned in the science world, Holst may have just had a little foresight after all.

 

Each of the movements represents a specific planet, or rather, each movement embodies the characteristics of the Roman deity for whom each planet is named, beginning with Mars (and war) and ending with Neptune (and mysticism). It was originally written for piano and organ, but a full orchestra does much more justice to the dramatic nature of the work. Holst's orchestral version is the one most people will hear today.

 

 

The movements progress as follows:

Mars, the Bringer of War: tumultuous use of timpani, in imitation of both military drumming and the crash of war itself.

화성:

 

 

 

 

Venus, the Bringer of Peace: a much more lyrical movement, featuring lush winds and strings.

금성 

 

 

 

 

Mercury, the Winged Messenger: slightly more comical, with "fluttering" in the plucked strings and the bassoon and full of impish energy.   수성

 

 

 

 

Jupiter, the Bringer of Jollity:  Jupiter was the king of the Roman gods and as such his music resembles the bustle and pomp of a regal procession. When the Jupiter theme finally appears, the crowd hushes in awe as he passes by. Festivities then resume in all their royal splendor. The Jupiter theme was later adopted as a patriotic hymn tune, and is perhaps the most recognizable moment in the suite.

목성

 

 

 

 

 

Saturn, the Bringer of Old Age: if Saturn is the herald of decline (and by association, death), then the grim reaper creeps in quietly but relentlessly.

토성

 

 

 

 

Uranus, the Magician: the use of dotted rhythms and open-ended melody lines creates a frantic restlessness.

천왕성

 

 

 

 

 

Nepture, the Mystic: Holst exploits the upper registers of the strings and winds, in fluttering, ethereal shimmers of sound.

A suite that began with the thundering of drums simply floats off into the expanse of space.